De Walen

De Eglise Wallonne d’Utrecht (Waalse kerk te Utrecht) is een Franstalige Hervormde Gemeente en eigenaar van de middeleeuwse Pieterskerk

François Alabrune, ambassadeur van Frankrijk en Eva Oosters, wethouder cultuur in Utrecht openen de Utrechtse afdeling van de Alliance Française aan het Pieterskerkhof. (2023)

De Walen in de Pieterskerk.

De Eglise Wallonne d’Utrecht is een Franstalige Hervormde Gemeente. Samen met de andere Waalse kerken in Nederland (Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Dordrecht, Groningen, Haarlem, Den Haag, Leiden, Middelburg, Rotterdam en Zwolle) horen wij bij de PKN, de Protestantse Kerken in Nederland. Sinds 1656 is de Pieterskerk in gebruik door de Waalse gemeente. Sinds 1823 ise de Waalse gemeente eigenaar van het gebouw.

Franse taal, muziek, cultuur en religie.

Hoewel de liturgie van de Waalse gemeente is gestoeld op die van de Nederlands Hervormde kerk, zijn alle kerkdiensten in het Frans. Het elitaire karakter dat de Waalse Kerk daarmee vroeger had, behoort tot het verleden. Veel losse bezoekers volgen de kerkdiensten op zondagochtend want de Franse taal trekt nog steeds nieuw publiek.

De trend dat mensen geen lid meer willen zijn van een kerkgenootschap wordt ook hier gevoeld. Het heeft de gemeente uitgedaagd om een duidelijke focus te kiezen en juist de Franse taal als centrum van aandacht te maken. Het kerkbestuur wil de kerk ontwikkelen als centrum van de Franse taal, cultuur, muziek en religie. De vormgeving van een actief programma daarvoor is in ontwikkeling en ondertussen is de Alliance Française vaste huurder geworden van een van de kantoorruimtes naast de kerk. Samen met hen wordt gewerkt aan een cultureel programma. De Waalse Kerk heeft daarmee goede hoop een zichtbare, kenmerkende plek in te vullen.